سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
تاریخ : شنبه 92/10/28

عکاسی از ساختمان ها

 

 

 

 

 

.................................................................................................................

اگر شما جزو افرادی هستید که برای گذراندن تعطیلات خود به جای رفتن کنار دریا ترجیح می دهید از اماکن تاریخی دیدن کنید، در این صورت احتمالاً گرفتن چند عکس زیبا برایتان خالی از لطف نخواهد بود بخصوص اگر یک ساختمان زیبا یا یک شاهکار هنری در برابر شما باشد. ولی برای عکس گرفتن از هر سوژه ای اصولی وجود دارد که توجه به آنها سبب زیبایی و تاثیر گذاری بیشتر می شود.

لذا در این مقاله از مقالات آموزشی یاد بگیر دات کام می خواهیم در مورد عکاسی از ساختمان ها صحبت کنیم.

نور مناسب

مشکل اساسی در مورد نور اینست که بهترین موقع برای گردش بهترین موقع برای عکاسی نیست. مثلاً هنگام ظهر نه زاویه نور مناسب است و نه ازدحام جمعیت به شما اجازه می دهد عکس دلخواه خود را بگیرید. شاید در این شرایط خرید یک کارت پستال بهترین انتخاب باشد ولی اگر شما هم مانند من از علاقه مندان عکاسی باشید با یک کارت پستال ارضاء نخواهید شد. بنابراین باید در زمان مناسب در محل حاضر شوید.

بهترین زمان برای عکاسی در فضای باز یا صبح زود است یا بعد از ظهر هنگامی که نور خورشید مایل می تابد و به قرمزی می زند. البته صبح زود بهترین موقع است چون در این زمان نور خورشید بهترین کیفیت را دارد. و در ضمن افراد کمتری دور و بر شما و سوژه می چرخند.

همانند عکاسی از هر سوژه ای در عکاسی از ساختمان ها باید ببینید چه چیزی در ساختمان مورد نظر شما آنقدر ویژه و مورد توجه است که آن را منحصر به فرد کرده است، بر روی آن تمرکز کنید. و آن را در تصویر خود برجسته نمایید. بعضی مواقع باید کل ساختمان را در عکس خود بگنجانید و بعضی مواقع فقط روی جزئیات تاکید کنید و گاه ترکیبی از هر دو.

چهار چوب

وقتی از ساختمان ها عکس می گیرید بخصوص زمانیکه از قسمت های فوقانی عکس می گیرید. حجم نسبتاً زیادی از عکس شما با تکه ای ملال آور از آسمان تمام می شود. بنابراین باید به گونه ای این قسمت را در تصویر تغییر دهید. یک ترفند ساده استفاده از درختان اطراف و شاخ برگ آنهاست. باید آنقدر دوربین را حرکت دهید که شاخه یا شاخه های اطراف در بالای ساختمان مورد نظر قرار گیرد. در این حالت زوم اوپتیکال دوربین برای تنظیم چهارچوب عکس به شما کمک بسیار می کند. البته تنظیم نور و مقیاس ساختمان کمی مشکل است.

از پدیده پرسپکتیو کمک بگیرید

برای اینکه تصویری متمایز خلق کنید باید سعی کنید کمی از بلندی های اطراف کمک بگیرید و از زوایای مختلف به ساختمان مورد نظر نگاه کنید. گاه در عکاسی از ساختمان های بلند می توانید از طبقات اول صرفنظر کنید. یا می توانید به ساختمان نزدیک شوید و با استفاده از یک لنز واید حالت پرسپکتیو تصویر را مضاعف کنید. زمانی که از پایین به سمت بالا نگاه می کنید به نظر می رسد خطوطی که در دو طرف ساختمان قرار دارند در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند. و این طور به نظر می رسد که ساختمان در حال خم شدن به سمت پشت است. مشکلی که وجود دارد این است که هنگام عکاسی تشخیص میزان لازم پرسپکتیو کار راحتی نیست. شاید شما لنز واید نداشته باشید اما مهم نیست چون در دنیای دیجیتال کار ها بسیار ساده تر شده اند. کافی است در نرم افزار فتو شاپ از دستورات Distort یا Perspective برای تنظیم میزان لازم پرسپکتیو خود استفاده کنید.

برای عکاسی از ساختمان ها دو لنز به شما پیشنهاد می کنم. یکی لنزی که 28-80 میلیمتر را بپوشاند یا در رنج آن باشد. و دیگری لنز واید شماست که 75-300 میلیمتر را بپوشاند و برای عکاسی از فاصله دور و افزودن جزئیات ضروری است. و احتیاج به سه پایه هم ندارد.




ارسال توسط اشکان

اسلایدر