سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درس هایی پیرامون فیلمنامه نویسی برای آماتورها (1)

 

فیلمنامه چیست؟

فیلمنامه، داستانی است که با تصویر بیان می شود و دارای شروع، میان و پایان مشخصی است. فیلم هنری دسته جمعی و متکی به مهارت و استعداد هنرمندان و فن سالاران مختلف است، اما قوت و استحکام هر فیلم به فیلنامه اش بر می گردد. هر فیلمنامه از عناصر اصلی شامل : داستان، طرح یا ساختار، صحنه، شخصیت و گفتگو تشکیل می شود.
فیلنامه با رمان و نمایشنامه تفاوتهای آشکاری دارد. رمان معمولا با حالات درونی شخص، با افکار، احساسات، با عواطف و خاطراتی که در دورنمای ذهنی ماجرای دراماتیک رخ می دهد سر و کار دارد، نمایشنامه نیز از طریق گفتگو و در قالب کلمات-روی صحنه-بیان می شود. شخصیت درباره خود یا شخصیت های دیگر یا وقایعی که برایشان رخ داده حرف می شزند. فیلمنامه داستانی است که با گفتگو و تصویر بیان می شود. شخصیت ها اطلاعات و حقایق ویژه ای را به خواننده منتقل می کنند.
گفتگو داستان را تفسیر می کنند یا خود ماجراست و داستان را پیش می برد. هنگام نوشتن صحنه ، حوادث و وقایعی نوشته می شود که داستان بیان می کند به همین دلیل فیلمنامه همواره در زمان حال نوشته می شود. خواننده چیزی را می بیند که دوربین می بیند.

درس اول

مقدمه

بسیاری از افراد پس از دیدن یک فیلم ضعیف خیال می کنند می توانند چیز بهتری بنویسند. همین منطق در مورد فیلمهای بزرگی که اغلب برداشت غیر واقعی ساده بودن و بنابراین سادگی نوشتن را القاء می کنندف صادق است. اما واقعیت غیر از این است.
فیلمنامه نویسی برای کسی که آشنایی لازمه را با این کار بدست نیاورده ، تمرین و کار سخت نکرده و تجربه نوشتن را کسب نکرده ممکن نیست. شکل پیچیده نویسندگی با جزئیات بغرنجی همراه است . اگر یکی از این جزئیات به درستی پرداخت نشود، هماهنگب کل فیلمنامه به خطر خواهد افتاد و مشخصا کیفیت کار از بین می رود. تمرکز عمده مطالبی که برای شما بیان می گردد بر فیلمنامه داستانی می باشد. این مطالب شامل دوازده بخش می باشند که در هر بار یک بخش ان برای شما گفته خواهد شد.

ابزار یادگیری

خواندن فیلمنامه مرحله ضروری یادگیری این روند است. تمام فیلمنامه ها در ظاهر شبیه هم هستند: اما در سبک و پرداخت شخصیت ها و موضوع، کاملا متمایزند.
خواندن فیلمنامه فیلمهای موفق، حسی از شکل، ساختار، سبک نویسنده، شخصیت پردازی و گفتگو نویسی در اختیار خواننده قرار می دهد و همچنین موقعیتی فراهم می سازد تا توصیف هر صحنه فیلمنامه با آنچه بر پرده می آید قیاس شود.
نقد فیلم به عنوان یکی از ابزار یادگیری می تواند آگاهی قابل توجهی در اختیار شما قرار دهد. ممکن است با ارزیابی منتقدین از فیلمی خاص موافق نباشید. اما آنها نقایص داستان فیلم را اغلب به دقت آشکار می کنند و شخصیت پردازیرا برملا می سازند. با خواندن نقد فیلم می توان از شکست یا پیروزی دیگران درس گرفت.
تماشای فیلم. هر فیلمی که می بینید برای شما یک عمل فراگیری است که آگاهی و درک شما را از آنچه یک فیلم باید باشد و نباشد بالا می برد.
تماشای آثار خوب و موفق فیلمسازان بزرگ، به ویژه آثار کلاسیک می تواند در این امر بسیار مفید باشد. برای آشنایی بیشتر شما به چند نمونه اشاره می شود:" محله چینی"، "بیلیارد باز"، سه روز کندور"، "بانی و کلاید"، "شاهد"، " پرواز بر آشیانه فاخته"، "بعد از ظهر نحس"، "همشهری کین"، "اتوبوسی به نام هوس"، "شمال از شمال غربی".
اغلب فیلنامه های فوق با زبان فارسی قابل دسترس می باشند. فیلمنامه برخی از این فیلمها نیز در کتابخانه ها موجود است.
منبع: کارگاه فیلمنامه نویسی حوزه هنری

 




ارسال توسط اشکان

اسلایدر